" DİSLEKSİ DOĞUŞTAN GELEN BİR ÖDÜLDÜR "
BİLGİSAYAR OYUNLARI VE DİSLEKSİ

         Çoğu ebeveyn çocuklarını bilgisayar oyunu oynamasındansa kitap alıp okuması konusunda yönlendiriyor. Oysaki bu aslında doktorların tam tersini savunduğu bir şey olabilir mi?

          Disleksi dünya nüfusunun  %5 ile %10’unu etkileyen ve en yaygın olan öğrenme zorluğudur. Dünyada bu zorluğu yaşayan kişilere kelimelere ve fonemler üzerine birçok yaklaşımla yaklaşılıyor. Oxford Üniversitesi bu yaklaşımlar yanında daha çok dikkat odaklı olarak yoğunlaşılması gerektiğine işaret ediyor. Dolayısıyla eğitimler dikkat sistemine odaklamalı Oxford Üniversitesi en kolay  edinilebilir bir yol olarak video oyunlarını işaret ediyor. Deneysel psikolog Vanessa Harrar;  disleksi olan insanların dikkatlerini görme ve ses arasında değiştirmek zorunda kaldıklarında reaksiyonlarında gecikmelerin meydana geldiğini belirtiyor. Günümüzde bilim adamları disleksiye neyin neden olduğu hakkında fikir birliği içinde değillerdir. Ancak teoriler beyinde görsel ve işitsel verileri yönlendiren hatalı bir sinir yolu olduğunu söylüyor. Bu sinir arızalandığında insanların duyduklarını düzgün bir şekilde birleştiremediği, görsel verileri işleyemediği belirtilmekte. Bunu test etmek için araştırmacılar disleksi olan 17 kişiye ve 19 kişilik kontrol gruplarından ses duydukları anda bir düğmeye basmalarını ve ekranda gördükleri görseli flaş kartı tarif etmeleri istendi.

 

 

 

Sonuçlara göre; Dislektik grubun dikkatini bir ses ve flaş arasında değiştirmesi gerektiğinde tipik okuyuculara göre cevap ve tepki vermekte daha gecikmeli oldukları görüldü. Gerçekte olan şey; bir flaş görüntüyü takip eden dislektik birey sese normalden daha yavaş- gecikmeli olarak tepki veriyordu. Yani duyular arasında asimetrik bir gecikme vardı. Harren bunun beklenmedik bir sonuç olduğuna göre Dislektik olan tüm insanlar için asimetrik gecikmenin doğru olup olmadığını görmek adına daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu belirterek, dikkatin daha hızlı bir şekilde şekil değiştirmesi gereken video oyunları üzerinde bir araştırmaya gidileceğini duyurmuştu. Bu araştırmada formal bir test kullanılmamış, direk olarak video oyunları kullanılmıştı. Bu sonuçlar İtalya’da 2013 yılında açıklanmış ve buna göre video oyunları oynadıktan sonra okuma hızında ve dikkat becerilerinde iyileşme gösterdikleri ortaya konulmuştur. Gilger.. bazı dislektik insanlarda dikkat eksikliği yaşanmasına rağmen her disleksinin altında yatan nedenin bu olmadığına dikkat çekiyor.